søndag 26. juli 2009

Bonsai for en nybegynner - meg.

Jeg fikk dette treet til bursdagen min for en uke siden. Det er en ficus microcarpa, et tre som anbefales for nybegynnere. Jeg er en nybegynner. Nå har jeg lest litt om klipping og gjødning, ompotting og generelt stell. Det er vanskelig å orientere seg, for det er så mange forskjellige planter med forskjellige behov.

Bonsai er ikke en plante, men kunsten (ja, det regnes som en kunst) å stelle med disse plantene slik at de blir sm
å, stiliserte versjoner av sine voksne brødre og søstre.

Bladene, grenene og røttene på treet holdes små ikke ved genetiske særegenheter, men ved å klippe og plukke og slik holde veksten i sjakk.

Her er altså treet rett fra butikken. I morgen skal jeg dra og kjøpe noen saker på Oasen.



Her er altså treet rett fra butikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar